"צוואה-טעויות שעולות ביוקר"

"צוואה- טעויות שעולות ביוקר" -עוד סיפור מהחיים על טעויות בצוואה שעולות ביוקר .

בשבוע שעבר חלקנו עמכם את סיפורו של האב אשר רצונו האחרון סוכל עקב התעקשותו לחסוך 75 ש"ח.

היום נחלוק עמכם תיק מעניין שטופל על ידי משרדנו ( מטעמים מובנים של צנעת הפרט נמנע מחשיפת פרטים מזהים )

מעשה בבני זוג נשואים, מוותיקי הישוב בשרון אשר צברו רכוש רב לאורך עשרות שנות חייהם המשותפים.

רכושם כלל : מגרשים חקלאיים, פרדסים באוזרים שהפכו לאזורי מגורים מבוקשים , מגרשים תעשייתיים ועוד כהנה וכהנה .

בהגיע בני הזוג לגיל מתקדם וכדרכו של כל בשר, האישה חלתה במחלה קשה ובני הזוג בחרו לערוך צוואה כך שכל אחד מהם ציווה את חלקו ברכוש לבן הזוג שיוותר בחיים וחלק נוסף לילדיהם . הבעל סעד את אשתו במחלתה הקשה עד ליום פטירתה .

לאחר פטירת האישה , הבעל ביקש לקיים את צוואת אשתו המנוחה ולהעביר את החלקים הרלוונטיים ברכושה על שמו ועל שם הילדים . הילדים שהיו כבר בגירים באותה עת וחיו במקומות שונים בעולם כבדו את אביהם ובקשו שכל הרכוש יירשם על שם אביהם והניחו שבמילא לאחר פטירתו , בשיבה טובה, מלוא הרכוש יעבור אליהם – עד כאן נשמע סביר והגיוני .

אלא שכידוע חייו של הגבר לבד הם לעתים בלתי אפשריים וזאת גם אם מדובר בגיל מתקדם. לאחר תקופת האבל, מיודענו האב מצא בת זוג, אלמנה בגיל מתקדם עם ילדים בוגרים .

הגבר כאיש ערכי החליט שהוא אינו מעוניין לחיות חיים בלתי מוסדרים עם בת זוגו החדשה אלא עמד על כך שההתקשרות בניהם תהא באמצעות נישואין כדת וכדין ואכן בני הזוג נישאו וחיו חיים מאושרים.

כמתנת נישואין לאשתו החדשה הבעל החליט להעניק לה 25% מכל רכושו עוד בחייו תוך הבנה שכל ייתר רכושו מיועד לעבור לילדיו אחרי פטירתו .

הבעל והאישה פנו אל עורך הדין שטיפל בעסקיו של הבעל על מנת שיסדיר את הנושא בהתאם לאמור . עורך הדין אכן טיפל בהעברת 25% מהרכוש לבעלות האישה וערך צוואה לבעל .

הטעות – עורך הדין החתים את הבעל על צוואה האומרת: : " 75% מכל רכושי יעבור לילדי"

לאחר מספר שנים הבעל נפטר בשיבה טובה ולאחריו נפטרה גם האישה (יש משמעות לסדר הפטירה) .

ילדי הבעל הגישו את צוואת אביהם לקיום שהרי אביהם סיפר להם בזמנו שכל נושא הרכוש הסודר הואיל ועוד בחייו הוא נתן רבע מהרכוש לאשתו החדשה כמתנת נישואין ו 75% מהרכוש הוא ציווה להם .

דא עקא , שעם הגשת הצוואה לביצוע , ילדי האישה הגישו התנגדות בטענה הבאה :

לאחר הענקת המתנה בסך 25% מהרכוש לאמם , הרכוש המוענק כמתנה יצא ממסת הנכסים של הבעל . הבעל הוריש בצוואתו 75% ממסת הנכסים הנותרת לילדיו , יוצא אפוא ש 25% ממסת הנכסים הנותרת של הבעל אינה " מטופלת" על ידי הצוואה ולפיכך יש להחיל עליה את דיני הירושה הכלליים.

הואיל ואמם יורשת את אביהם בהיותה אשתו בעת פטירתו, יוצא שילדי האישה זכאים למחצית מהחלק המהווה את ה 25% שהצוואה אינה מטפלת בו – מסובך ? נכון , לא נכנס לחישוב המדויק ודי אם נציין ששווייה הכלכלי של המחלוקת עמד על מליוני ש"ח !

התיק הגיע לידנו לאחר שעבר מספר סבבים משפטיים שנמשכו שנים על גבי שנים , שופטים ועורכי דין התחלפו , שופטים נפטרו והצדדים התישו איש את כוחו של משנהו עד זב דם .

המאבקים בתיק שכזה אינם קלים, האתגר בתיקי שכזה אינו רק האתגר המשפטי / הפרשני אגב קיום הליכי המשפט המייגעים אלא בעיקר היכולת להתגבר וליישב את האמוציות השליליות שהתפתחו בין הצדדים . הזוג שנפטר חי את חייו באושר והם הלכו לעולם שכולו טוב וסברו באמת ובתמים שכל נשוא הממון הוסדר.

כפי שמסתבר לא אחת , המלחמות הן בין הילדים שלו ושלה וכן צירוף של טעות מצד עורך הדין שערך את הצוואה ובצירוף אמוציות שליליות הוביל למאבק קשה על פני שנמשך על פני שנים .

הילדים של כל צד היו "מסודרים" מבחינה כלכלית , איש מהם לא היה רעב ללחם , יחד עם זאת היה ברור שכל עוד לא נצליח להנמיך את הלהבות האמוציונליות התיק לא ייסגר .

נציין כי הסוף היה טוב (אם כי הוא פחות חשוב שהרי מדובר "רק" בכסף )

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *